Hallå där, Simon Hulander!
Hallå där, Simon Hulander - projektledare för nya Gullbergstunneln. Hur har det gått med öppningen av tunneln?
– Det har gått bra och helt enligt plan. Vi har öppnat tunneln i etapper sedan i måndags och blev klara med det sista igår torsdag. Inga incidenter har inträffat utan allt har flutit på som planerat. Sen är det klart att det är lite nya körvägar för trafikanterna nu, och då kan det kanske vara svårt att hitta rätt i början. Det brukar ta några dagar eller någon vecka innan alla trafikanter hittar rätt, men nu är i alla fall allt klart och öppet.
Vad har varit mest utmanande med öppningen av tunneln?
– En sak jag kan nämna är att vi fick byta riktning i tunneln, efter att trafiken i ena riktningen kört i ”fel” tunnelrör i ungefär ett år. Nu fick vi vända alla tekniska system och göra en omstart av alla installationer. Det gick som planerat men det var en utmaning eftersom det är så många system som ska hänga med. Här hade vi dock en fördel av att vi öppnade tunneln i etapper.
Vad kommer Gullbergstunneln att innebära för trafikanterna?
– Framförallt får vi en ökad trafiksäkerhet. Sedan blir det också en ökad framkomlighet där vi nu har två kopplingar till Centralenområdet och Gullbergsstrandsområdet i form av Stationsmotet och Falutorgsmotet. Tunneln skapar också förutsättningar för bättre framkomlighet för cyklister, gående och kollektivtrafikresenärer, plus att den förstås möjliggör kommande stadsutveckling med bebyggelse ovanpå tunneln.
Hur känns det att avsluta ett sånt här stort projekt nu då?
– Det är dubbelt. Å ena sidan är det väldigt roligt att vi nu går i mål och att vi klarar alla projektmål. Å andra sidan är det förstås lite vemodigt att börja avveckla en sådan här stor organisation med alla inblandade medarbetare. Men vi har lite efterjobb att göra fram till sommaren, så det blir en långsam avveckling.