Så kör du säkert i vinter
Du som ska ut i trafiken så här års gör klokt i att ha extra bra förhandskoll på väglaget. Här får du som kör bil smarta tips för bästa möjliga framförhållning.
Väglaget skiftar snabbt under vintern och därför är det bra att så här års kolla läget lite extra noga innan du ger dig ut i trafiken. Är det risk för halka är det förstås extra viktigt att vara förberedd på vad som väntar.
Kartor med väderinfo
Bäst koll på det rådande vintervägläget får du genom att kolla in väglagsinformationen hos Trafiken.nu – antingen i appen eller på webben – eller hos Trafikverket. Trafiken.nu visar information för Västsverige medan Trafikverket visar info för hela Sverige, något som kan vara bra att känna till om du exempelvis ska ta bilen till fjällen i vinter.
Väderstationerna som visas i respektive karta anger bland annat nederbörd, vindstyrka/riktning, lufttemperatur, vägtemperatur och luftfuktighet i realtid. Tillsammans med kontinuerligt uppdaterade bilder på aktuell väg kan du som trafikant planera din körning på bästa sätt.
Klicka här för att komma till realtidskartan på Trafiken.nu.
Klicka här för att komma till Trafikverkets karta.
Ficklampa, startkablar, bogserlina, snöskyffel…
Nu på vintern måste du givetvis också se till att du har allt som behövs när det gäller din bil och tillhörande utrustning. Här får du två checklistor som Trafikverket rekommenderar att du följer:
Se till att du har:
– laddad mobiltelefon
– filt och extra kläder
– något att äta och dricka
– ficklampa och reflexväst
– snöborste och isskrapa
– startkablar och snöskyffel
– bogserlina
– låsolja
Kolla följande med bilen innan du ger dig ut på vintervägarna:
– vinterdäcken (lufttryck och mönsterdjup samt dubbutstick vid dubbdäck)
– kylarvätska
– frystålig spolarvätska
– samtliga lampor
Mer information från Trafikverket om vinterkörning hittar du genom att klicka här.
Ishalka, svartis, frosthalka..?
Till sist: så här års hör man ofta ord som blixthalka, ishalka, svartis och frosthalka – men vad är egentligen vad?
Blixthalka
Ishalka, blixthalka, svart halka, svartis, glattis – ”kärt” barn har många namn. Oavsett vilket namn du använder är det olika termer för ungefär samma sak. Fenomenet orsakas oftast av underkylt regn, duggregn eller regn som fryser när det når avkyld mark – det vill säga regn som håller en temperatur under noll grader och som snabbt fryser när det träffar marken.
Det islager som då bildas kan många gånger vara nästan omöjligt att se (ordet svartis används . Eftersom processen sker så snabbt kallas det ofta blixthalka och när du hör en varning om detta är det klokt att vara extra vaksam i din körning.
Frosthalka
Enligt SMHI innebär detta att en vägbana är täckt av frost, men inte snö. Frosthalka bildas på snöfria vägar då luftens fukt fryser på vägbanan. Frosthalka är vanligast i gryningen och tidigt på morgonen efter en kall och klar natt.
SMHI uppger också att det finns en variation på frosthalka när det är dimma och dimdropparna fryser på vägen vid minusgrader; det uppstår då något som innebär “dimma som ger frostavlagringar”.
Fläckvis halka
Fläckvis halka beror enligt SMHI ofta på att smältvatten fryser fläckvis nattetid. Rester av gammal is och packad snö kan också ge fläckvis halka. Snö i sig – även små mängder – kan givetvis också ge upphov till halka. Även små mängder kan ge halka.
Snödrev
Snödrev är en benämning för gammal snö som driver ut på vägen, ibland i kombination med ny snö som faller från himlen.
Mer information om trafikväder hittar du hos SMHI genom att klicka här.